واحد فناوری اطلاعات

-A +A
Printer-friendly VersionSend to a friend

مسئول واحد : مهندس محمودرضا رازقیان 

کارشناس واحد : مهندس پگاه جدیدی

تلفن تماس : 8116308

استقرار و پیاده سازی نظام جامع انفورماتیک سازمان در راستای سیاست های راهبردی، از وظایف اصلی واحد IT می باشد. در راستای وظیفه اصلی این واحد، استفاده از تکنولوژی های روز فن آوری اطلاعات که باعث تسریع در استخراج داده ها، شفاف سازی و نیز صحه گذاری بر درستی داده ها می شود و در دستور کار واحد قرار می گیرد.

 ایجاد، حفظ و نگهداری بستر مناسب انجام امور جاری سازمان، با استفاده از فن آوری اطلاعات، یکی دیگر از وظایف واحد IT می باشد. حرکت در جهت تبدیل معیارهای کمی و کیفی به داده ها، در جهت رشد قدرت تصمیم گیری مدیران و در نهایت رسیدن به اهداف عالی سازمان از اولویت های واحد IT  می باشد.

پوزیشن واحد در چارت سازمانی:

واحد IT زیر نظر مدیریت بیمارستان انجام وظیفه می نماید.

 

شرح وظایف واحد:

1.رعایت اصل تکریم ارباب رجوع

2.وقت شناسی و نظم و انضباط کاری و رعایت شئونات اخلاقی

3.شرکت در جلسات

4.همکاری در انجام برنامه ها و اهداف مرتبط

5.انجام سایر امور مرتبط بنا به دستور مقام مافوق

6. ایجاد بستر مناسب برای استقرار  ICT Master Plan  به کمک مشاوران و مجریان نخبه

7. نیازسنجی و استفاده ازتکنولوژی های جدید و مناسب جهت سهولت در انجام امور مربوط به حوزه IT

8. انتخاب پیمانکاران مجرب با حسن سابقه و عقد قرارداد با ایشان

9. توسعهBenchmarking از نمونه های موفق استفاده ITدر حوزه های درمانی

10. ایجاد بستر مناسب جهت ارتقای دانش استفاده از حوزه IT در سطوح مختلف سازمانی

11. رابط بین بیمارستان و پیمانکاران مختلف مرتبط با حوزه ITدر بیمارستان

12. ایجاد بستر مناسب استفاده از اینترنت به صورتهای بی سیم و با سیم به عنوان ابزاری مهم و کارآمد

13. مدیریت رفع عیب و به روز نگه داشتن سیستم های کامپیوتری مورد استفاده کاربران به صورت تیمی

14. دریافت دستور وبرنامه کار از سرپرست مربوطه

تعداد نیرو:

تعداد پرسنل این واحد دو نفر می باشد که شامل یک نفر مسئول واحد و یک نفر کارشناس IT است.

 

عمده فعالیتهای صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات از سال 1381

حوزه درمانی

  • مکانیزاسیون گردش بیمار (workflow)
  • دستیابی به اطلاعات درمانی بیمار
  • پرونده الکترونیک و تکمیل آن
  • سیستم Paces و دسترسی به تصاویر دیجیتال رادیولوژی، سی تی اسکن، آنژیو و MRI بیماران در سیستم HIS به جهت حذف فیلم در مجموعه
  • درخواست خدمات به صورت الکترونیک و بدون کاغذ
  • ارائه الکترونیک پاسخ خدمات انجام شده (جواب آزمایشات، گزارش پرتونگاری و...)
  • تکمیل شرح حال و خلاصه پرونده بیماران (درحال انجام)
  • نوبت دهی درمانگاهها و سیستم فراخوان
  • آرشیو دیجیتالی تصویر پرونده بیماران جهت دسترسی سریع بیماران به پرونده
  • استفاده از سیستم مکانیزه لیبل گذاری در آزمایشگاه به جهت پایین آوردن خطای انسانی
  • ارتباط مکانیزه بین دستگاههای آزمایشگاه و HIS

اطلاع رسانی

  • مانیتورینگ و اطلاع رسانی وضعیت اتاق عمل بیمارستان
  • مانیتورینگ و اطلاع رسانی وضعیت بیماران بستری در بخشها
  • مانیتورینگ و اطلاع رسانی وضعیت ترخیص بیماران
  • کیوسک نوبت دهی مکانیزه درمانگاه
  • راه‌اندازی وب سایت بیمارستان
  • راه‌اندازی پرتال سلامت بیمارستان (درحال انجام)
  • استفاده از ابزارهای SMS و Bluetooth (در حال انجام) جهت ارائه اطلاعات به بمیاران و پرسنل از جمله ارائه فیش حقوق
  • استفاده از سیستم barcode و RFID جهت شناسایی بیمار (درحال مطالعه)
  • استفاده از شبکه پیجر در بیمارستان از طریق تلفن داخلی
  • سیستم مکانیزه تلفن گویا و صندوق پستی الکترونیکی

مالی و اداری

  • مکانیزاسیون کلیه محاسبات دریافتی و پرداختی بیماران و جلوگیری از اعمال سلیقه در مجموعه
  • ارائه مستندات کامل به بیماران و سازمانهای طرف قرارداد بصورت مکانیزه
  • کنترل خودکار وضعیت درآمدهای نقدی و صندوقهای بیمارستان
  • ارتباط مکانیزه با سازمانهای بیمه‌گر و طرح پایلوت رسیدگی اسناد قبل از ترخیص بیماران با سازمان تامین اجتماعی
  • ارتباط الکترونیک با دستگاههای Pos جهت تسریع دریافت وجوه بیماران در هر یک از واحدهای ارائه دهنده خدمات و صندوق
  • یکپارچگی سیستمهای MIS با HIS و تشکیل خودکار اسناد مالی
  • پیاده سازی نظام حسابداری تعهدی
  • حرکت در جهت دستیابی به قیمت تمام شده خدمات بر مبنای ABC (درحال انجام)
  • اتوماسیون مکاتبات اداری و تبدیل آن به تحت وب
  • آرشیو دیجیتالی پرونده استخدامی پرسنل جهت دسترسی سریع پرسنل به پرونده
  • آرشیو دیجیتالی پرونده آموزشی پزشکان جهت دسترسی سریع پزشکان به پرونده (درحال عقد قرارداد)
  • سیستم حقوق و دستمزد
  • سیستم کارگزینی
  • آموزش مستمر پرسنل بیمارستان
  • طراحی سیستم داشبورد مدیریتی جهت مانیتورینگ روند درآمد و فعالیتهای بیمارستانی
  • دستیابی به انواع گزارشات کلان مدیریتی و ابزارهای تصمیم‌گیری
  • پیاده سازی نظام پرداخت بر اساس عملکرد
  • کنترل عملکرد واحدهای واگذار شده

حوزه سخت افزار و نرم‌افزار

  • استفاده از تکنولوژیهای روز در بیمارستان (THIN CLIENT) استفاده از FIREWALL های سخت افزاری جهت ایجاد امنیت در محیط شبکه
  • استفاده از FIREWALLهای سخت افزاری جهت به اشتراک‌گذاری اینترنت
  • ایجاد بستر شبکه بی‌سیم در بخشهای بستری جهت مشاهده تصاویر بیماران (در حال انجام)
  • استفاده از بستر کابل کشی شبکه ساختار یافته
  • سیستم مکانیزه کتابخانه
فارسی