درباره تخم مرغ

نسخه قابل چاپارسال به دوستان

تخم مرغ یکی ازمعدودغذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را بطورمتعادل تامین می نماید.عمده ترین ویژگی تخم مرغ ووجه تمایز آن با سایر موادغذایی،ترکیب کامل پروتئینی آن (دارای تمام اسیدآمینه های ضروری) وموادمهم موجوددرآن نظیرکولین،لوتئین وگزانتین وتولید کم انرژی است که مصرف آن به ویژه در صبحانه به لاغری کمک می کند.امروزه ثابت شده است مزایا ونقش تخم مرغ درسلامتی بدن به قدری است که نباید آن راازرژیم غذایی حذف کرد،به خصوص به خاطرنقش آن درتکامل مغزجنین ونوزاد، جلوگیری از کوری وآلزایمر متداول درکهنسالی وتقویت سیستم عصبی وحافظه وکمک به سلامت قلب وعروق.نکته دیگراینکه 100% ویتامین های محلول درچربی و80-70% ویتامین های محلول درآب همگی درزرده تخم مرغ هستند وسفیده حاوی بخش مهمی از پروتئین وبسیاری از موادمعدنی است.خوب است بدانیم که عمده چربی تخم مرغ ازنوع غیراشباع بوده وکلسترول تخم مرغ تاثیری درافزایش کلسترول خون ندارد.

درحقیقت پروتئین تخم مرغ چنان کیفیت بالایی رادارد که به عنوان استانداردی برای مقایسه سایرپروتئین ها استفاده می شود.پروتئین تخم مرغ ارزش بیولوژیکی (درصدقابلیت جذب دربدن) 7/93% دارد.ارزش بیولوژیکی پروتئین درسایرموادغذایی عبارتنداز : 5/84% برای شیر، 76 درصد برای ماهی و3/74% برای گوشت گاو.درحالی که تخم مرغ فقط 3.1% انرژی متوسط موردنیاز روزانه را تامین می کند،یک ماده غذایی غنی محسوب می شود یعنی مقدارموادمغذی بیشتری رانسبت به انرژی برای مصرف کننده تامین می کند ولذادرکمک به لاغری موثراست.

پروتئین تخم مرغ حاوی کامل ترین پروتئین و با بالاترین قابلیت جذب ودارای بیشترین اسیدآمینه های ضروری برای بدن درمقایسه با سایرموادپروتئینی ازقبیل گوشت،شیر،مرغ وماهی است.پروتئین تخم مرغ هم درسفیده وهم درزرده آن وجودداشته که نسبت آن ها 60%به 40% است.

به دلیل کیفیت بالای پروتئین تخم مرغ ، این ماده نقش مهمی درایجادسیری به خصوص هنگامی که دروعده صبحانه خورده شود،دارد وبه همین دلیل باعث کاهش وزن می شود زیراعلاوه برالقای احساس سیری،میزان کالری بسیارکمی تولید می کند.پروتئین تخم مرغ ازتحلیل توده عضلانی درطول سالخوردگی جلوگیری ویا آن راکاهش می دهد ودرهنگام کاهش وزن نیز قوام بافت عضلانی راحفظ می نماید.

لوتئین وگزانتین تخم مرغ ازمنابع بسیارمهم وغنی این دو کاروتنوئید می باشد.این دوماده باکمک به ساخت رنگدانه درناحیه ماکولای شبکیه چشم باعث فیلترکردن اشعه هایUV طبیعی ومصنوعی درچشم ودرنتیجه حفاظت چشم ازآسیب می شوند وباعمل آنتی اکسیدانی خود از آسیب رادیکال های آزاد به سلول های چشم جلوگیری می کنند.به همین دلیل ثابت شده است که مصرف زرده تخم مرغ ،اسفناج وکلم بروکلی می تواند سبب بیش از 20% کاهش احتمال بروز کاتاراکت وبیش از 40% کاهش احتمال بروز آسیب شبکیه چشم وکوری درسالخوردگی شود.

باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ

متاسفانه تخم مرغ دردهه های گذشته جایگاه مناسبی درسبد غذایی مردم نداشته است زیرا تصورمی شد که باخوردن آن، کلسترول خون افزایش یافته ودرنتیجه بیماری های قلبی- عروقی وخطر حمله قلبی راافزایش می دهد.امروزه مطالعات بسیارمتعددثابت کرده اند که مصرف تخم مرغ حتی بیش ازیک عدد درروزدربسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس،سن ونژاد آن ها نه تنها باعث افزایش کلسترول خون نشده بلکه برای قلب می تواند مناسب ومفید هم باشد.بایددانست آنچه که درتولید کلسترول خون دربدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع به ویژه نوع ترانس است نه کلسترول های غذایی ودرتخم مرغ هم عمده اسیدهای چرب ازنوع غیر اشباع بوده وکلسترولی هم که دراثرخوردن تخم مرغ دربدن تولیدمی شودازنوع  HDL (کلسترول خوب) و LDL کم آتروژنیک است که هیچ تغییرمعنی داری را درنسبت LDL:HDL ایجاد نمی کند، به این معنا که کلسترول تخم مرغ نقشی در افزایش کلسترول خون وبیماری های قلبی- عروقی ندارد.

 

فارسی
نوع: 
مطالب آموزشی