پیشگیری از سرطان

نسخه قابل چاپارسال به دوستان

تهیه کننده : مهدیه درزی - کارشناس پرستاری - مرکز فوق تخصصی شهید هاشمی نژاد

سرطان چیست؟

سرطان نوعی بيماری است که در آن سلول‌ها توانايی تقسيم و رشد عادی خود را از دست می ‌دهند و اين موضوع منجر به تسخير، تخريب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‌شود. از اجتماع اين سلول‌های سرطانی و تخريب سلول‌های بافت‌های سالم توده‌ای به نام تومور ايجاد می‌شود. اگر تومور به لايه‌‌ای محدود ختم شود و به ساير بافت‌ها و ارگانها سرايت نکند تومور خوش ‌خيم (غيرسرطانی‌) است. اگر تومور گسترده شده يا به طور بالقوه قابليت پخش شدن و احاطه کردن ساير بافتها و ارگانها را داشته باشد بدخيم يا سرطانی ناميده می‌شود.

چرا سرطان مهم است؟

  • باعث كاهش عمر مفيد انسان مي‌شود
  • باعث نقص عملكرد فردي و اجتماعي بيمار مي‌شود
  • باعث ايجاد فشار رواني بر روي بيمار و اطرافيان وي مي‌شود
  • باعث تحميل بار مالي اضافي و زايد بر خانواده و سيستم‌هاي بهداشتي و درماني كشور مي‌شود

به همين علت سرطان ها از الويت‌هاي مهم مسايل بهداشتي جوامع است كه امر آموزش  به جهت پيشگيري از آنها از ضرورت‌هاي اساسي بشمار مي‌رود.

هفت علامت اوليه و عمومي در سرطانها :

  • تغيير در عادات دفع ادرار و مدفوع
  • سفتي يا توده در پستان يا جاي ديگر بدن
  • سوء‌هاضمه يا مشكل در بلعيدن
  • تغييرات آشكار در زگيل يا خال
  • زخمي كه بمدت طولاني بهبود نيافته است.
  • سرفه مزاحم يا خشونت صدا
  • خونريزي يا ترشح غيرطبيعي

نكاتي كه در پيشگيري از بروز سرطانها كمك مي‌كند

  1. ترك مصرف سيگار. سيگار در ايجاد سرطانهاي ريه، حنجره، مري، مثانه و گردن رحم نقش مهم و بسزايي دارد. (25%‌ مردان سيگاري در طول زندگي مبتلا به سرطان ريه مي‌شوند)
  2. مصرف چربي‌ها را كاهش دهيد. از روغن‌هاي مايع استفاده كنيد.
  3. از مصرف بيش از حد سرخ‌كردني‌ها، كنسروها، ادويه‌جات، ترشي‌جات و غذاهاي پرچرب خودداري كنيد.
  4. مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانيد و بيشتر از گوشت سفيد استفاده كنيد.
  5. ورزش كنيد. ورزش از سرطان روده بزرگ، پروستات و سينه پيشگيري مي‌كند.
  6. به مدت طولاني در برابر تابش مستقيم نور خورشيد قرار نگيريد و سعي كنيد از كرمهاي ضدآفتاب و يا پوشش مناسب استفاده كنيد.
  7. روزانه به مقدار كافي شير و لبنيات جهت دريافت كلسيم مورد نياز بدن مصرف كنيد.
  8. روزانه حداقل 8 ليوان آب مصرف نماييد.
  9. اضافه وزن خود را كنترل كنيد

سرطان و تغذیه

از منافع تغذیه خوب، کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها از جمله سرطان می‌باشد. طبق اظهارات منابع علمی دنیا ارتباط نزدیکی بین نوع تغذیه  و 40- 30% از سرطانها وجود دارد. پیشنهادهای تغذیه‌ای توصیه شده برای جلوگیری از سرطانها، شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. خوردن پنج وعده سبزیجات و میوه جات تازه در روز
  2. خوردن غلات کامل به جای غلات فرآوری شده
  3. محدود کردن مصرف گوشت قرمز، خصوصاٌ گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس و کالباس) و گوشت‌های چرا
  4. انتخاب غذاهایی که به حفظ وزن متعادل و سالم کمک می‌کنند
  5. محدودیت مصرف نمک
  6. كاهش مصرف ترشي‌جات و گوشت‌هايي كه در معرض مستقيم آتش كباب مي‌شوند
  7. سبزيجات و ميوه‌جات تازه دشمن شماره يك سرطانها هستند.
فارسی
نوع: 
مطالب آموزشی